In dit deel wordt nader ingegaan op de interne organisatie van uw bedrijf. Een efficiënte, moderne bedrijfsorganisatie kan concurrentievoordeel opleveren doordat de productiefactoren arbeid, grondstoffen, energie, machines en dergelijke zo worden ingezet dat verspilling wordt voorkomen. Niet voor niets wordt er de laatste jaren zoveel aandacht besteed aan logistiek, kwaliteits- en milieuzorg en arbeidsomstandigheden.
- Planning
- Administratie
- Administratieve verplichtingen
Planning
Een bedrijf organiseren begint met precies te weten wat er allemaal binnen het bedrijf moet gebeuren. Voor een goed begrip maakt u onderscheid in primaire werkzaamheden (die werkzaamheden waar het binnen het bedrijf om gaat) enondersteunende werkzaamheden (dat wat nodig is om de primaire werkzaamheden op een goede manier te kunnen uitvoeren.) Primaire werkzaamheden in een kapsalon bijvoorbeeld zijn het wassen, knippen, kleuren en krullen van haar. Ondersteunende werkzaamheden zijn onder andere inkopen, afspraken maken, het bijhouden van vakliteratuur, de administratie, schoonmaken, enzovoorts.
Afhankelijk van het soort bedrijf kan de indeling in primaire en ondersteunende werkzaamheden anders zijn. Zo is verkoop in een handelsbedrijf een primaire taak en in productie- en / of dienstverlenende bedrijven een ondersteunende taak. De indeling in primaire en ondersteunende taken vormt de basis bij de berekening van een uurtarief.
Maak voor uw eigen bedrijf een opstelling van primaire en ondersteunende werkzaamheden. Geef per soort werk aan hoeveel uur per week daarvoor nodig is en wie deze werkzaamheden gaat uitvoeren. Daarbij is het natuurlijk mogelijk dat u bepaalde werkzaamheden, bijvoorbeeld een deel van de administratie, extern laat uitvoeren. In Het Kompas is gekozen voor een indeling zoals dat in sommige bedrijven met ambachtelijke werkzaamheden gebruikelijk is (constructiebedrijven, bouw etc.). U kunt naar behoefte de tekst in de velden wijzigen. Het totaal benodigde aantal uren bepaalt de totale behoefte aan arbeid.
Tijdplanning voorafgaand aan de start van een bedrijf is belangrijk om te controleren of de omzet die u denkt te halen ook inderdaad praktisch haalbaar is. Bijvoorbeeld: u wilt een winkel starten. De winkel is 52 uur per week open en dat 48 weken per jaar. U denkt een jaaromzet te halen van ongeveer € 800.000,-. In uw branche koopt een klant voor gemiddeld € 10,- per keer. Als u dit doorrekent komt u tot de conclusie dat u gemiddeld 32 klanten per uur moet bedienen. In uw eentje onmogelijk! En dan praten we nog niet eens over wisselende drukte en werkzaamheden die ook nodig moeten gebeuren, zoals de voorraad tijdig aanvullen en inkopen.
Administratie
De administratie dient een meerledig doel. Hieronder wordt een aantal van deze doelen toegelicht.
- Ten behoeve van de fiscale afrekening bent u wettelijk verplicht een deugdelijke en inzichtelijke administratie te voeren. Omdat u al snel met omzetbelasting en eventueel met afdracht sociale lasten te maken heeft, kunt u deze activiteit niet uitstellen! Bedenk dat de kosten voor het opzetten van een goede administratie meestal lager zullen uitvallen dan de kosten die als gevolg van nalatigheid ontstaan (alsnog ordenen administratie, naheffingen, boetes, tijdverlies, enz.).
- Bij controle door de Belastingdienst moet uw administratie aan alle eisen voldoen. Zorg ook dat uw facturen aan alle eisen voldoen!
- Zeer belangrijk is dat de administratie u inzicht kan geven in het reilen en zeilen van uw bedrijf. Kengetallen vertellen u of de bedrijfsdoelstellingen gehaald zijn en vormen graadmeters om uw bedrijf te spiegelen aan dat van de concurrent. Tevens vormt de administratie vaak de basis voor marktinformatie en kunnen de gegevens gehanteerd worden als uitgangspunt voor nieuwe prognoses.
- Een goede afwerking van orders, offertes en inkoop vergt een efficiënte opzet van uw administratie. Automatisering kan uw taak aanmerkelijk verlichten.
De meeste (startende) ondernemers maken terecht gebruik van de deskundigheid van een accountant. Zorg dat u een deskundige uitzoekt die bij uw bedrijf past en u van voldoende informatie voorziet. Vooral bij het inrichten van uw administratie is een accountant onmisbaar. arEYE kan u alle diensten bieden die u nodig heeft, waaronder een eenvoudig systeem voor internetboekhouden. Vermeld in uw ondernemingsplan wie uw administratie gaat voeren en/of wie de jaarrekening gaat verzorgen.
Let wel, aandacht voor cijfers is geen weggegooide tijd! Een accountant registreert de administratieve feiten, beslissingen over uw bedrijf neemt u zelf, al dan niet na overleg met uw adviseurs.
Administratieve verplichtingen
Bewaarplicht
Als ondernemer bent u verplicht uw administratie tenminste zeven jaar te bewaren. Dat betreft:
- het grootboek
- de debiteuren- en crediteurenadministratie
- de voorraadadministratie
- de in- en verkoopadministratie waaronder ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen, de kasadministratie en kassabonnen
- de loonadministratie
- bankafschriften
- contracten, overeenkomsten en dergelijke
- agenda’s en overzichten van afspraken
- gegevens over onroerende zaken (bewaartermijn 10 jaar.)
Als dit soort gegevens elektronisch vastliggen in software en databestanden moeten deze ook bewaard worden. Maakt dus backups, ook van de e-mail!
Als u zelf producten uit uw bedrijf gebruikt of via uw bedrijf producten inkoopt die u vervolgens privé gebruikt bent u verplicht dit ook te registreren en deze registratie te bewaren.
Factuureisen
U moet uw facturen doorlopend en opeenvolgend nummeren. Ontbreekt er bij controle één, dan kunt u lastige vragen verwachten. Wat moet er allemaal op een factuur vermeld worden?
- naam en het adres van uw bedrijf
- uw BTW-identificatienummer
- uw registratienummer van de Kamer van Koophandel
- een uniek factuurnummer
- naam en adres van uw klant
- de factuurdatum
- de datum waarop de levering of de dienst is uitgevoerd.
- de datum van een vooruitbetaling als deze anders is dan de factuurdatum
- hoeveelheid en aard van de geleverde goederen of omvang en aard van de verrichte diensten
- de prijs exclusief BTW
- het BTW-bedrag over de prijs exclusief BTW
- het totaalbedrag inclusief BTW
- En (natuurlijk!) het IBAN nummer
Als u buiten Nederland levert of digitale facturen gaat verzenden, gelden nog aanvullende eisen. Informeer daar tijdig naar.