Digitaal klantdossier: meer tijd, meer kantoorruimte en een opgeruimd bureau!

De administratie doen? Dat ging jarenlang handmatig en op papier. Het komt u vast bekend voor: inkomende en uitgaande facturen in een ordner opbergen. Handmatig een kasboek bijhouden voor de kasontvangsten- en uitgaven. Uw bankafschriften netjes verzamelen in een map. Om dit vervolgens aan uw accountant te overhandigen, die het verwerkte tot uw jaarrekening en aangiften inkomsten- en vennootschapsbelasting.

Maar langzaamaan heeft de digitale revolutie ook zijn intrede gedaan in de wereld van accountancy en belastingadvies. Boekhoudprogramma’s, aangifteprogramma’s, communiceren via e-mail en smartphone…. Traditionele bibliotheken met vakliteratuur over accountancy en belastingen hebben plaatsgemaakt voor de digitale bibliotheek. Ook de Belastingdienst heeft niet stilgezeten en is al jaren bezig met digitaliseren.

Digitaal klantportaal

Zo leek de vooraf ingevulde aangifte in de jaren negentig nog onvoorstelbaar. Nu wordt dit als gewoon ervaren. En als je denkt: ‘we hebben alles gehad’, dan komt er weer een vernieuwing aan. Naast e-mail, app, smartphone en digitaal dossier zijn we bij arEYE bijvoorbeeld begonnen met het uitrollen van het digitale klantportaal.

Een persoonlijke postbus

Het digitale klantportaal kunt u vergelijken met een persoonlijke postbus. arEYE verzamelt hier alle zaken in die u als ondernemer nodig heeft. Op uw beurt kunt u er weer informatie in plaatsen die wij als arEYE nodig hebben om u van goed advies te kunnen voorzien dan wel om uw jaarcijfers te kunnen samenstellen.

Meer tijd en ruimte

Voordeel van klantportaal is dat er berichtenverkeer plaatsvindt tussen u als klant en arEYE. Beide partijen kunnen hierop snel reageren. Zo krijgt u meer tijd om gegevens aan te leveren aan instanties zoals de Belastingdienst. Bovendien neemt de hoeveelheid post die u als ondernemer ontvangt af. En de vraag ‘waar ligt de jaarrekening ook alweer?’ behoort definitief tot het verleden. En wat dacht u van minder kastruimte, meer kantoorruimte en opgeruimde bureaus?!

Even wennen

Toch merk ik dat het digitale klantportaal voor sommige ondernemers nog een beetje wennen is. Ondernemers komen vaak bij mij met de vraag: ‘Waarom moet ik de aangiften omzet- en inkomstenbelasting nog steeds accorderen en doorzenden naar de Belastingdienst? Hiervoor heb ik arEYE toch ingehuurd?’ en: ‘Hoe weet ik nu dat de aangiften goed zijn?’ Begrijpelijke reacties. Voorheen ging u als klant stilzwijgend akkoord met de aangifte als u niet binnen 8 dagen reageerde. Geen bericht, goed bericht. De aangifte werd dan automatisch ingezonden naar de Belastingdienst, heel vroeger via de post, de laatste jaren al digitaal. De nieuwe routing levert het voordeel op dat u als ondernemer zeker weet dat de aangifte is ingediend én of u een aanslag dan wel teruggave kan verwachten.

Real time hulp

Uiteindelijk willen wij van arEYE graag samen met u als ondernemer optrekken. We willen u direct kunnen helpen met al uw vragen en administratieve zaken. Het nieuwe klantportaal helpt daarbij, hiermee kunnen we u immers real time bijstaan.