Autobelasting: wat verandert er voor u?

Het kabinet heeft nieuwe beleidsvoornemens geformuleerd voor de autobelastingen tussen 2017 en 2020. Deze plannen kunt u vinden in de Autobrief II. Wat gaat er voor u veranderen aan de autobelasting? Wij geven u een samenvatting van de brief en vertellen u over de bijbehorende fiscale gevolgen.

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft de Autobrief II na instemming van de ministerraad aangeboden aan de Tweede Kamer. Naar aanleiding van deze brief zal er een debat in de Tweede Kamer plaatsvinden. De resultaten van deze discussie worden meegenomen in het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II. Dat wetsvoorstel  wordt dit najaar aangeboden aan de Tweede Kamer.

Hoofdlijnen Autobrief II

  • Verlaging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) op reguliere personenvoertuigen met gemiddeld 2%: dit wordt mede mogelijk gemaakt door een verhoging van de MRB van de meest vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s.
  • Minder zware belasting op zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment.
  • Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25% naar 22%.
  • Geleidelijke verlaging (tot 2020) van de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) met gemiddeld 12%.
  • Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën: stapsgewijs van 4 naar 2.
  • Behouden van de fiscale stimulering van nul-emissie-voertuigen.
  • Vermindering van de fiscale stimulering van plug-in hybride voertuigen.
  • Het hele pakket is budgettair neutraal binnen het autodomein.

Deze veranderingen hebben de onderstaande gevolgen.

Nul-emissie-auto’s:

  • blijven profiteren van een bijtellingspercentage van 4% (tot een catalogusprijs van 50.000 euro);
  • behouden de vrijstelling in de MRB;
  • behouden de vrijstelling in de BPM.

Plug-in hybride auto’s:

  • worden in de bijtelling stapsgewijs meer en meer als reguliere auto’s behandeld;
  • worden in de MRB en de BPM ook meer en meer als reguliere auto’s behandeld.

Reguliere auto’s:

  • worden bij de aanschaf minder zwaar belast, vooral als het zuinige auto’s zijn;
  • krijgen een lager bijtellingspercentage (van 25% naar 22%);
  • worden iets goedkoper door een lagere MRB, met uitzondering van de meest vervuilende dieselauto’s.

Tip van arEYE

Auto’s houden een verlaagd bijtellingpercentage voor een periode van 60 maanden, gerekend vanaf het moment dat het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Het kan dus interessant zijn om tijdig een andere auto aan te schaffen.