Van ‘probleem’ naar ‘uitdaging’!

Een tijdje geleden werd ik benaderd door een ondernemer met de vraag of ik eens langs kon komen, want hij had een ‘probleem’. Na telefonisch een korte beschrijving van de situatie te hebben ontvangen, bleek de hulpvraag urgent en complex. In dit soort situaties komt de echte adviseur in mij naar boven: een complexe opdracht waarmee ik de klant echt kan helpen.

De ondernemer had ons via internet gevonden. Het bleek een recent opgerichte bv te zijn met een buitenlandse moedermaatschappij. De nieuwe bv had de activiteiten overgenomen van een andere onderneming en was al volop bezig om de activiteiten in Nederland verder uit te bouwen.

Het ‘probleem’

Echter was de financiële administratie nog niet ingericht, terwijl de eerste rapporteringsdeadline met rasse schreden naderde. De vraag van de directie aan arEYE was heel simpel: help ons bij het inrichten en bijwerken van de administratie zodat we tijdig aan de moedermaatschappij kunnen rapporteren. Er was alleen één klein puntje van aandacht. Het moest liever gisteren dan vandaag klaar zijn. De tijdsdruk werd dus opgevoerd en onze uitdaging werd alleen maar groter.

De ‘uitdaging’

Maar of de uitdaging van de tijdsdruk en de in te richten administratie nog niet groot genoeg was, werd hij nog groter. De buitenlandse moedermaatschappij heeft een boekjaar dat eindigt op 31 maart, en alle dochtermaatschappijen moeten uiterlijk in de 2e week van april rapporteren. Natuurlijk wijkt de modelrapportage van de moedermaatschappij af van een modeljaarrekening: dus de administratie moet dusdanig flexibel zijn dat aan alle rapporteringseisen kan worden voldaan.

Het inrichten van de jaarrekening is één, maar vervolgens moest de administratie ook worden bijgewerkt. Als adviseur is het dan belangrijk dat je tussentijds goed en frequent overlegt. Er heeft continu afstemming met de directie plaatsgevonden om ze op de hoogte te houden van de voortgang en ze actief te betrekken in de keuzes die gemaakt moesten worden. Omdat de onderneming recent was begonnen viel het bijwerken van de administratie nog wel mee, maar naarmate de deadline naderde nam de druk toe.

Tevreden

De directie was aanvankelijk bezorgd dat de deadline niet gehaald zou worden. Maar door een efficiënte aanpak is de deadline ruimschoots gehaald en is er tijdig gerapporteerd aan de moedermaatschappij. Persoonlijk was het voor mij een extra uitdaging dat de directie bezorgd was dat we de deadline niet gingen halen. Bij deze opdracht zijn we als kantoor uitgedaagd en hebben we van al onze kennis en expertise gebruik moeten maken. Dan zeg ik: “Van een probleem, naar een uitdaging, tot een goede oplossing! Dit maakt het adviseurswerk zo leuk.”

Staat de koffie klaar?

Staat u als ondernemer ook voor een uitdaging? Heeft u een vraag waarover u graag eens vrijblijvend van gedachten wilt wisselen, of heeft u een advies gekregen van uw adviseur waarover u graag een ‘second opinion’ wilt? Wij gaan dan graag ook uw uitdaging aan!